Nya bokningsappen och webbokningen
SENASTE NYTT
13 mars uppdaterades appen med att:
För att valda anläggningar ska sparas i filtret (gäller ej första gången appen används) behöver du:
Gå till Profil - Kugghjulet uppe till höger - Mina anläggningar - leta upp/bocka i till önskade anläggningar - Spara
Vi jobbar på att åtgärda detta/förbättra filtret!
Kommande förbättringar
Vi kommer löpande förbättra funktioner och användarvänlighet. Just nu jobbar vi bland annat med det här i appen:
23 december uppdaterades appen och webbokningen med:
13 mars uppdaterades appen med att:
- Endast kommande pass syns
- Passlängden syns direkt i passlistan
- Rätt könummer visas under Mina bokningar
- Mobil inpassering flyttad till den röda bluetooth-ikonen under Utforska (funkar på bemannade öppettider)
- PT-bokningen har uppdaterat filter och nu går det att se/boka PT-tider flera veckor framåt även i appen.
För att valda anläggningar ska sparas i filtret (gäller ej första gången appen används) behöver du:
Gå till Profil - Kugghjulet uppe till höger - Mina anläggningar - leta upp/bocka i till önskade anläggningar - Spara
Vi jobbar på att åtgärda detta/förbättra filtret!
Kommande förbättringar
Vi kommer löpande förbättra funktioner och användarvänlighet. Just nu jobbar vi bland annat med det här i appen:
- Förbättra filtreringen
Sparas just nu endast om man inte klickar sig bort från resultatsidan. Dvs om man går till mina bokningar, pass etc så försvinner den och man behöver klicka på filtreringsikonen och klicka på filtrera resultat igen. - Kunna söka på ledare (gäller även webben)
- Du stannar kvar på samma datum i passlistan när du klickat på ett pass och sedan backar tillbaka
23 december uppdaterades appen och webbokningen med:
- Fritextsök i filtreringen
- Kunna filtrera på ett specifikt datum
- Rätt datum visas efter nyår
- Datum är låst i toppen/följer med i passlistan så att man enkelt ska kunna se vilken dag man är på. Ligger på önskelistan att den ska ta mindre plats.
- I webbokningen ligger nu bara vald förenings pass och inte hela Friskis.
Följ inlägget
36
följare
Jag har iPhone med senaste iOS, mitt kort gäller ett halvår till, jag har inga missade bokningar och jag har startat om mobilen.
Vad beror problemet på?
Var en bugg som ska vara löst nu så testa gärna igen!
1) Det är ett himla scrollande i nya UXen. Se punkt 2 och 3
2) Filtrering av anläggning - går inte att söka fram den man vill välja utan man måste scrolla ner. Och sen måste man scrolla hela vägen upp igen för att stänga filtreringen.
2) det är alldeles för mycket luft mellan passen i listan vilket också gör att jag måste scrolla en massa. Gör det mer kompakt.
3) visa antal platser, platser kvar och platser i kö redan på första vyn så jag slipper öppna upp passet för att se det. Likaså vilken ledare.
4) menyn på bokningssidan funkar inte. Trycker jag på något så hamnar jag på samma sida oavsett menyval och bilderna på den sidan jag hamnar på har väldigt dålig upplösning. Menyn visar dessutom hela tiden att jag befinner mig på Hem.
Synd att ni behövde byta app, den tidigare var långt mer användarvänlig, överskådlig och enkel att navigera. Använd gärna den som förlaga till förbättringar av den nya!
se/få upp det. Det tar tid att hitta scrolla fram och söka, stor irritationsfaktor.
Jag försökte boka ett pass i appen men den var så uruselt dålig att jag gick till hemsidan istället. Helt förvånad blev jag då när den var nästan ännu sämre (i mobilversion). Avståndet som varje pass tar upp på skärmen är orimligt, avståndet mellan varje pass likaså. Men min fråga är; varför syns det inte vilken anläggning eller vilken instruktör som passet avser? Jag söker oftast på 6 olika anläggningar samtidigt och då är det ju väldigt bra att inte behöva klicka på varje pass för att se var det äger rum. Är det ett fel som kommer att åtgärdas omgående eller är det en design som kommer att behållas eller ta längre tid att åtgärda?
Har försökt installera Appen " Mitt Friskis med Touch ID i min iPhone
men det går inte!
Enligt info skall statistik på genomförda pass följa med till nya appen. När jag dubbelkollat så stämmer det inte, vad jag kan se verkar det som om inga UTEpass följt med till den nya statistiken.
Försöker boka passet som jag gjorde idag fast om 7 dagar som jag har inlagt som filter, men får bara träff till söndag. Men om jag går in på pass och väljer dag så kan jag scrolla fram passet och boka det, men som sagt så borde det ligga under mitt filter.
Mvh, Mange
Förutom de förbättringsförslag som redan tagits upp saknar jag cirkeldiagrammet som tidiga visade antal och vilka pass man gått på. Nu syns bara antalet tillfällen man varit på, kommer statistiken förbättras framöver?
/Monika
Mvh
Peter
Och varför är det så få pass på Friskis Go? Står ”kommer snart” på de flesta. Vill träna idag!
Webbokning i mobilen
Förbättringar kommer så att mer info visas direkt. Tidsplan ej spikad än, använd gärna appen så länge.
Veckoschema
Ambitionen är att det ska komma på sikt.
Filtrering
Det går att filtrerar på flera/valfritt antal anläggningar i taget. Möjlighet att söka (och inte bara scrolla) kommer prel i slutet av jan-feb. Även möjlighet att söka på ledare kommer. Fler förbättringar kring funktionalitet och användarvänlighet sker löpande under nästa år.
Statistik
Tack för inspelen, vi tar med oss det. Ett tips är att använda träningsappen Friskis Go där det finns möjlighet till mer statistikfunktioner och även registrera träning utanför Friskis/synka med andra träningsappar.
Friskis Go
Ingår i alla träningskort. Dubbelkolla att du valt att du är medlem och tillhör F&S Stockholm och logga in med samma uppgifter som till bokningen. Har varit lite problem med rättigheter att logga in som nu är lösta så testa gärna igen.
AnläggningsID
För att logga in i appen behöver du inte ange något anläggningsID. Du loggar bara in med ditt vanliga login (e-post + lösenord, födelsenr ååmmdd om du inte bytt). Mitt Friskis laddas ner här på App Store och Google Play.
Kan inte boka på min dator
@ Lena-Maria testa gärna igen via den här länken. Hör av dig med vilken webbläsare du använder om problemet kvarstår.
Appen verkar trasig
Vi har bytt bokningsapp - läs mer om hur du kommer igång med den nya här https://www.friskissvettis.se/stockholm/nyheter/ny-bokningsapp
Tvåföreningskort
Köps numera på anläggning, välkommen in!
Jag vill ange alla anläggningar som öht har pt, tider jag kan, namn på pt och
sedan se datum närmaste månaden som är lediga hos respektive pt och dess anläggning.
Eftersom appen inte kommer att vara färdigutvecklad förrän framemot sommaren önskar jag hjälp att boka mina pass fram tills dess. Vart ska jag vända mig?
Det borde väl ha varit lätt att åtminstone se till att ni inte tappar funktioner från den gamla appen när den nya designas.
En rejäl ursäkt vore på sin plats!
I gamla appen tog det 4 klick att checka in på en anläggning:
1.Meny:2.Entrance:3.Checka in på gym:4.Checka in
I nya appen tar det i ställen hela 5(!) klick att checka in på en anläggning:
1.Profil:2.Settings:3.Entrance:4.Checka in på gym:5.Checka in
Gör om, gör rätt så en istället kan välja att checka in direkt från ett val i huvudmenyn i nederkanten i nya appen, vilken ger endast 3 klick:
1.Checka in:2.Checka in på gym:3.Checka in
Bilderna i appen tillför inget utan gör det bara längre att scrolla och stör överblicken.
Verkar inte som ni testat och sett vad som inte fungerade som vi tidigare haft i den Gamla Friskis appen”!
Sen skall allt i den Nya Friskis appen som inte finns eller fungerar som i den Gamla Fridkis appen komma ”preliminärt i slutet av jan-feb”.
När är det i slutet av januari eller slutet av
februari ?
Det måste väl finnas datum redan nu när vissa buggar och fel skall vara åtgärdade ?
Som motionär blir jag frustrerad över en så dålig app där det som borde finnas från början kommer sen eller nån annan gång
ni måste ge bättre och tydligare besked!
Tack igen för era inspel! Löpande förbättringar kommer, både när det gäller funktioner och användarvänlighet. Det finns i dagsläget inga specifika datum, håll utkik i appen/efter mer information. Lanseringen hängde ihop med en stor uppdatering av hela vårt medlems/affärssystem där en uppdaterad app var en del och allt behövde bytas samtidigt. Tyvärr hann inte alla önskemål komma på plats innan dess. Appen är utvecklad av vår systemleverantör och används sedan tidigare av andra Friskisföreningar samt flera andra kunder.
Bokning av PT
Det går att boka PT (på City, Kungsholmen och Skanstull) i appen och på webben. Ett tips är att använda webben för att kunna se tider längre fram än de kommande två veckorna samt att kunna filtrera på namn. Förbättringar gällande filtrering m.m. ligger som önskemål till framtida vidareutveckling.
Mobil inpassering
Första gången man ska checka in till träningen med mobilen så är det en del klick. Efter det blir det några färre då man direkt når det via startsidan/utforska. Ligger som önskemål till framtida vidareutveckling att göra det ännu smidigare.
Mkt luft och lite information i gränssnittet.
(Jobbar också med mjukvara...)
Jag kommer att avvakta köpa nytt medlemskap i föreningen under 2023 tills bokningsservicen fungerar på ett modernt sätt.
1) Pass
a) Filtreringen anger 3 filter men ändras till 10 sedan jag filtrerat och gått tillbaka
b) Kalendern tar för stor plats i förhållande till hur den kan nyttjas. Antal veckor har kommenterats.
c) Kalendern försvinner och kommer tillbaka när man skrollar upp och ner. Innehållet kring passen hoppar upp och ner. Tappar ögonfästet. Ni kommer nog på en lösning.
d) Aktuellt datum för passen försvinner när man skrollar ner. I förra appen fastnade datumet högst upp. Man visste var man var. Nu får man skrolla upp för att kolla. Då inträffar c) ovan.
e) Ta bort bilderna och gör texten större
f) Välj väsentlig information så att varje pass tar färre rader, ger bättre överblick i ett fönster, därmed mindre skrollande
- Så här står det nu:
Multifys
55 min 16 av 20 platser
Cecil Wigren
Stockholm-Sveavägen Sveavägen Stora Hallen
Sveavägen Stora Hallen
- Så här kan det se ut:
Multifys
55 min 16 av 20 platser Cecil Wigren
Stockholm Sveavägen Stora Hallen
- OBS: Inga symboler behövs på respektive rad.
g) Ändra filtreringssymbolen så man vet när innehållet är filtrerat. Klicka på/av på filtreringssymbolen.
h) Man behöver inte granska sina filterinställningar varje gång man vill filtrera. Den inställningen kan man ändra på annat sätt/ställe. Därmed behöver man inte hoppa från passidan till filtreringssidan.
2) Menyn längst ner nyttjas "ojämnt" med otydliga rubriker
a) Utforska - innehåller Köpa. Innehållet har samband med Profil. Se nedan
b) Pass - den viktigaste fliken; nyttjas den för mycket? Delas upp?
c) Mina bokningar - inte så många poster. Plats för annat innehåll? Filtreringsinställning?
d) Information - ska finnas. Inte så ofta man behöver läsa. Förtjänar den en sådan central menyrubrik?
e) Profil - ganska meningslös. Grafiken har många kommenterat. Är på något sätt kopplat till "Köp" (Mina abonnemang, Mina värdekort)
1. Det går inte att filtrera på F&S Kungsholmen, misstänker att det beror på att namnet är felstavat i filtreringen (Kungskolmen). Gör det väldigt omständigt att hitta pass på Kungsholmen då man måste visa alla anläggningar för att hitta dem.
2. Det är svårt att se på Pass-sidan vilken dag man tittar på. När man scrollat ner en bit så försvinner den informationen och eftesom dagarna ligger på varandra följande är det lätt att tappa bort sig.
Ser fram emot uppdateringen i januari!
Förbättringar kommer så att mer info visas direkt utan att man behöver klicka på passet. Tidsplan ej spikad än. Så länge rekommenderas appen för bokning i mobilen.
Kalendersynk
Klicka på "lägg till i kalender" på sidan som kommer efter att du bokat för att få in passet i din kalender. Vi har med oss önskemålet om att kunna välja inställning för kalendersynk en gång istället för efter varje pass till framtida utveckling.
Inspel kring passlista och filtrering
Tack för era synpunkter och önskemål. Funktion och användarvänlighet för filtret kommer förbättras. Även vad/hur saker syns i passlistan kommer att ses över.
@Matilda - det går att filtrera på F&S Kungsholmen. Problemet du beskriver beror på att du har en gammal version av appen/loggat in i den som gäst innan lanseringen i F&S Sthlm. Radera/installera appen på nytt så kommer det att funka.
Måste vara någon yngre med bra syn som inte tänkt på textstorleken!
Filtreringen på pass verkar lista alla pass som finns i hela landet, det skulle vara bättre om den bara visade pass som finns på de anläggningar man valt. Tex finns det en massa väldigt lokala passtyper och sådant som Cirkelfys finns två identiska poster.
Personligen tycker jag också det skulle vara bättre om man kunde ställa in en specifik organisation, tex i mitt fall Friskis Stockholm, så att både tillgängliga anläggningar, pass mm redan från början var avgränsade. Förstår vitsen att ha en lösning för hela landet, men gissar att de flesta bara rör sig lokalt ändå, så bättre sätt att avgränsa från början för att inte ha för mycket alternativ skulle vara bra (tex att man får välja ett län/kommun eller om man vill se hela landet i nån generell inställning)
Har blivit ännu sämre! Har er Systemleverantör gjort en ”Fort och fel uppdatering” och inte testat resultatet innan det lagts ut ?
I samband med övergången till den
”Nya Mitt Friskis appen” dubblerades alla gamla passbokningar i kalendern. Nu lägger Systemleverantören ut 3 (!!) bokningar i kalendern och på den som lagts till sist står bara ” JYMPA datum och tid”,
man har ”tappat bort” vilken lokal jag bokat på!
Varför ?
Frågar igen, testar man inte ändringar innan de läggs ut ?
Om man måste avboka detta pass tas bara 2 av de 3 kalenderbokningarna bort! Den sist tillagda ligger kvar i kalendern. Man har inte testat uppdateringen ordentligt!
Trist att man lägger ut en uppdatering som inte är ordentligt testad!
Användarvänlighet och tillgänglighet
Utformning, design och användarvänlighet i passlistan, filtret etc kommer löpande ses över och förbättras under nästa år.
Filtrering av pass på webben
Passlista utifrån vald förening istället för hela landet kommer preliminärt i slutet av jan-feb. Då kommer preliminärt även möjlighet att fritextsöka och inte bara scrolla. Även söka på ledare håller på att utvecklas. Fler förbättringar kring funktionalitet och användarvänlighet i filtret, både för webben och appen, sker löpande under nästa år.
Har appen testats?
Appen används sedan tidigare av flera Friskis-föreningar och andra kunder.
Lanseringen hängde ihop med en stor uppdatering av hela vårt medlems/affärssystem där en uppdaterad app var en del och allt behövde bytas samtidigt. Tyvärr hann inte alla önskemål komma på plats innan dess. Förbättringar kommer löpande!
Kalendersynk
Den nya appen är inte utvecklad på samma sätt som den tidigare och raderar inte automatiskt avbokade pass i din kalender. Vi har med oss önskemålet till framtida utveckling att det borde funka automatiskt samt att förening och anläggning ska synas i kalenderbokningen.
@Gunlög jag mejlar dig separat gällande dubbletter på bokade pass i kalendern, kan ev ha att göra med gamla kalenderprenumeration på "Activity calender".
Några kommentarer över appen julveckan 2022:
- Är enerverande långsam
- Ger sämre användarnytta än webversionen, både i mobil och dator.
- Stora bilder för varje pass gör att få pass får plats på skärmen och därmed dålig översikt.
- Skärmen blinkar till vid användarpanorering och bilden flyttas av appen vilket gör att gör att ögat tappar fokus
- Vid panorering saknas rubrik för aktuell dag vilket gör att det inte framgår vilken dag som visas
- Efter att ett pass är bokat återgås till veckans första dag istället för den redan valda dagen.
- För bokade pass visas inte antal lediga platser eller antal på kö. (Man måste öppna varje pass för att få den informationen).
- Efter bokat pass visats under "Mina bokningar" återgås till huvudmenyn istället för att ligga kvar i undermenyn "Mina bokningar".
Jag önskar som användare att en app ska vara enkel och logiskt att använda. Som den är nu är den lite ”svår”. Min funderingar är följande-
Om man har appen så har man troligen kort redan eftersom det inte finns någon anledning att ha en Friskis app om man inte ska träna där. Då är det viktigaste för mig som en befintlig kund att lätt kunna boka pass och komma åt inpasseringen lätt. Som jag ser det vore det enklare att ha ”boka pass/ boka pt” som en knapp. Man skulle då kunna ha boka pt som ett val i det knappvalet.
Inpasseringen är gömd och krånglig att hitta som det är i dag. Den skulle jag vilja hitta under förslagsvis ”mina bokningar”.
Jag skulle också vilja ha ett till filtreringsfält där jag kan sålla bort pass de tider jag inte kan gå. T ex jag jobbar till 16:15 och vill därför inte se pass 6:45- 16.
”Köpa Kort/ klippkort/ medlemskap borde vara en samlad knapp. Oftast går kort och medlemskapet hand i hand och då är det smidigt att kunna fixa det samtidigt.
- Fritextsök i filtreringen
- Nu funkar det att filtrera på ett specifikt datum
- Rätt datum visas efter nyår
- Datum är låst i toppen/följer med i passlistan så att man enkelt ska kunna se vilken dag man är på. Ligger på önskelistan att den ska ta mindre plats.
- I webbokningen ligger nu bara vald förenings pass och inte hela Friskis.
Fler förbättringar kommer löpande under nästa årPrio just nu är att förbättra filtreringen och användarvänligheten, kunna söka på ledare och fixa så att endast kommande pass syns i bokningen.
Som dagmedlem vill jag inte få upp en massa pass som jag inte kan gå på utan saknat och saknar fortfarande en filtreringsfunktion där bara de pass jag kan boka ingår.
Bara när det byta till en annan dag, då står det ju över, men eftersom det är många pass att scrolla förbi så är det lätt att bli osäker vilken dag man ligger på i listan. Måste då scrolla till början igen och se vilken dag. Går det att lägga in?
Dessutom är det som att det ”blinkar till” med det gråa fältet längst upp med veckodagarna ibland. Jag tappar då bort mig eftersom jag har fokus på passen i listan och det känns som de ”hoppar till”.
Jag råkar också ut för att jag råkar klicka in på pass, fast jag bara ville scrolla listan med pass. Men det kanske bara är jag som är dålig på detta. 😃
Hur får man bort alla dessa genrebilder som ligger i pass-listan? (Det bara skymmer sikten.)
Hur gör man så att den filtrering man valt faktiskt är det som möter en när man startar appen? (Nu är det totallistan för Stockholm...Mammapower, Plaza soft mm är ju kanon, men, kanske inget för mig.)
(Försökte också nå er i inloggat läge, omöjligt. Konstigt.)
Suck!
Årsskifte snart. Kanske dags att testa något nytt.
Vi har med önskemålet om att kunna filtrera utifrån tidpunkt på dag till framtida utveckling. Tar även med inspelet om utifrån vad man kan boka för medlemmar med dagkort.
Dag/datum i passlistan
Numera ligger dag/datum fäst överst i passlistan. Gäller ej i filtreringsvyn, men den kommer att göras om/förbättras.
Bilder i passlistan
Det går inte att välja att bilderna ska döljas. Utformningen och användarvänligheten av passlistan kommer att ses över framöver.
Spara filtrering
Vald filtrering sparas om du inte klickar dig bort från resultatsidan. Om du går till mina bokningar, pass etc så försvinner den och du behöver klicka på filtreringsikonen och klicka på filtrera resultat igen. Detta/filtreringen kommer att förbättras.
Här är dessa förslag igen:
1) Siffran för antal bokade pass i röda ringen bör vara större. T ex av samma storlek som antal filtreringar i röda ringen.
2) I datum ska det inte vara ett kommatecken mellan siffran och månaden. Exempel: Det står "Ons. 04, januari". Ta bort detta kommatecken. Man skriver Ons. 04 januari eller egentligen Ons. 4 januari. Konstigt att programmen idag måste ha med en nolla, vilket inte var fallet för ett par år sedan.
Tack för dina inspel kring storlek på siffran och att ta bort kommatecken vid datum, vi tar med oss det.
Hej, uppdatera gärna er info om vart man kan vända sig om man behöver teknisk support, länken funkar inte och valet Mer finns inte i appen. Jag har bifogat bild. För övrigt är appen fruktansvärt dåligt utvecklad och en erfaren utvecklare hade aldrig släppt detta skräp. Appen går heller inte att använda med Text till Tal funktioner vilket exkluderar medlemmar med synnedsättningar
IT-chef
Med en 4,6 tum-skärm (Sony Xperia XZ1 Compact) kan man inte välja datum för filtrering i slutet av månaden eftersom Bekräfta-knappen är i vägen.

@Britt-Marie Olsson Att få ihop schemat och passen i hallarna är ett pusslande och vi försöker göra det så bra det går. Lämnar ditt inspel vidare till den som planerar för F&S Sveavägen.
Bokning som försvunnit
@Sofia vad trist att din bokning försvann utan att du avbokade den, så ska det såklart inte vara. Har inte hört om det problemet från fler. Hör gärna av dig igen med så mycket detaljer som möjligt om det skulle upostå igen så får vi kika vidare på det.
Teknisk support
@Pilo på din bild ser det ut som att du är i Friskis go, om det är bokningsappen du behöver hjälp med så går det fint att kontakta oss via det här forumet/mejla fragorsvar@sthlm.friskissvettis.se
Tillgänglighet synnedsättning
Att göra appen mer tillgänglighetsanpassad finns med som önskemål till framtida utveckling.
Bekräfta-knapp i filtreringen
@Odd tack för inspelet att man med en 4,6 tum-skärm (Sony Xperia XZ1 Compact) inte kan välja datum för filtrering i slutet av månaden eftersom Bekräfta-knappen är i vägen. Tar det vidare.
Bokning lyckas inte pga reservplats
@Mikael Har inte hört att fler haft problem med detta. Testa gärna igen och återkom med info om vilket pass och vilken tid du försöker boka så får vi kolla upp det om det fortfarande inte funkar.
Det vore fantastiskt om det gick att skapa och spara flera "filterprofiler" så att man kan söka ut specifika typer av pass utan att behöva gå in och ändra allt i sin sparade profil varje gång.
Exempelvis:
Jag har en generell sökning på alla pass och anläggningar jag brukar vara intresserad av. Men ibland är jag exempelvis sugen på att bara gå på ett visst sorts pass (typ yoga på Hornstull). Då tvingas jag gå in och avmarkera exakt allt för att kunna söka om det finns några såna pass alternativt plöja igenom rubbet.
Hoppas ni kan fixa så att den här nya appen i alla fall blir likvärdig med den förra. Just nu har den bara blivit ett sänke (förutom utseendemässigt). Så synd!
Ett tips är att använda träningsappen Friskis Go för bättre statistik. Där kan du bland annat se genomförda pass på en anläggning/i gymmet, registrera annan träning och koppla ihop med statistik från andra träningsappar.
Synkning av inställt pass i kalendern
Ibland kan det ta lite tid innan passets status uppdateras i schemat. Pass som du lagt till i kalendern försvinner inte automatiskt om du avbokar eller passet blir inställt, det ligger som ett önskemål till framtida utveckling, men du kan klicka på passet i kalendern och radera det manuellt.
Spara flera olika filter
Att kunna spara flera olika favoritfilter ligger med som ett önskemål till framtida utveckling. Prio i ett första steg under våren är att förbättra flödet/användarvänligheten för filtret generellt och att det sparas hela tiden.
Eftersom bokningsappen är så pass dålig försöker jag använda hemsidan istället. Där är träfflistan lite renare i sin layout (inte så mycket färger och bilder) men tyvärr framgår det inte vilken anläggning som avses när man går in via mobilen. Vanligtvis söker jag på träning på 4-6 anläggningar samtidigt och då är det väldigt stökigt att det i träfflistan kommer upp 4 pass vid samma tidpunkt aktuell dag men där platsen inte framgår (se bil för exempel).
För att se VAR passet hålls (och med VEM) måsta man klicka sig in på respektive pass, vilket blir både krångligt och förvirrande. När kommer det att synas vilken anläggning som avses direkt i träfflistan på hemsidans mobilversion? (om utrymmet är problemet så kan man ju ta bort "Stockholm", det är ofta underförstått om det står tex "Lindhagen" som angiven plats)
I listan över pågående förbättringsarbete med appen saknar jag hastigheten. Jag, och många med mig, att döma av omdömen här och i Appstore, upplever att appen är oerhört långsam och ickeresponsiv i mobil. Jag ser detta som en av de högst prioriterade åtgärderna för att öka användarvänligheten.
Det här gäller att jag har blivit blockad trots att ni lovat att ta bort två missade pass när de nya reglerna infördes.
I nov-dec 2022 när bokningsappen var ny var jag i kontakt med er efter att jag hade avbokat två pass i god tid som jag trodde minst 60 minuter före. Det visade sig att ni ändrat till 90 minuter, vilket jag anser var otydligt aviserat. En sådan stor förändring borde dyka upp varje gång man bokar under en övergångstid.
Någon hos er svarade mycket vänligt att det varit en del problem med nya appen och även med tydligheten i informationen. Jag fick ett tydligt svar att de två missade bokningarna skulle strykas. Tyvärr har jag inte svaret eller namnet kvar på kvinnan som svarade.
Nu i början av januari bokade jag ett pass men missade att avboka i tid, glömde att det var 90 min före. Helt mitt fel.
Det visar sig nu att jag blivit helt blockad med bot om 100 kr.
De två passen i höstas som ni lovade stryka har uppenbarligen inte rättats och tagits bort.
Tacksam för svar och rättelse.
Vänligen Christina Roman
Kommer förbättras framöver så att man direkt kan se anläggning och ledare direkt utan att behöva klicka på passet. Finns just nu inget datum för när men det finns med på listan till framtida utveckling.
Öka användarvänligheten
Vi kommer löpande jobba med att förbättra användarvänligheten så att det ska bli så enkelt och smidigt som möjligt och exempelvis förbättra filtreringen.
Boka PT
I dagsläget går det bara att se/boka PT 2 veckor framåt i appen. Finns med på önskelistan till framtida utveckling att justera det. Ett tips är att boka PT här på webben så länge, där kan du se/boka längre fram.
Missade bokningar pga nya bokningsregler
@Christina vi ser till att fixa det. Här finns mer info om de uppdaterade bokningsreglerna
Detta har hänt flera gånger tidigare också.
Appen är så dålig att jag slutade använda den efter några försök och nu bokar jag bara på dator via webbsidan, vilket medför att vissa populära pass hinner bli fulla innan jag kunnat boka.
Med det gamla bokningssystemet kunde jag boka i mobilen via den mobilanpassade webbsidan och det fungerade perfekt. Jag har försökt boka via webbsidan med mobilen i det nya systemet men det går inte alls.
I beskrivningen av nya appen som ni la ut när den lanserades stod det bland annat att det i nya appen skulle vara möjligt att "... filtrera på tidpunkt" så kan tex. kunde sortera enbart eftermiddagspass osv.
Hittar inte den funktionen någonstans. Finns den nu eller kommer den funktionen senare?
Sällar mig till alla de som önskat förbättringar i form av:
* Ta bort bilderna på passen. De tillför ingenting och kan vara en anledning till varför det går så fruktansvärt långsamt att ladda när man byter dag. Min app snurrar många långa sekunder när jag byter datum eller växlar mellan att filtrera anläggning tillbaka till schemat. Frustrerande långsamt.
* Lägg till möjligheten till automatisk kalendersynk (prenumeration av kalender/bokningar i sin egen kalender). Krångligt nu att behöva komma ihåg att klicka på "Lägg till pass i kalendern" manuellt efter varje ny bokning och glömmer man göra det där och då måste man avboka passet och boka det igen för att få upp den knappen igen ("Lägg till i kalendern").
* Statistiken: vore mycket mer givande om det gick att se vilka slags pass man gjort och när, inte bara statistik över antal besök under året/månaden/veckan.
* Smidigare filtrering: Som någon annan här skrev förut så skulle det vara kul om man kunde filtrera snabbt på dagens eller veckans pass och anläggningar (som de skrev, om man tex. bara är sugen på Yoga i Hornstull just idag) utan att behöva bocka bort anläggningar och passen man bockat i redan i långa listan i filtreringen.
Eller ännu hellre om det gick att fritextsöka på tex. "Yoga, Stockholm" och då få upp alla anläggningar i staden som har Yoga just den dagen.
Hoppas fler förbättringar och uppdateringar är på gång snart. 😀
@Marie-Louise det var ett problem med synkningen till systemet där passen schemaläggs
som gjorde att pass från 6 februari och framåt inte syntes ok i bokningen. Det är löst nu. Hör av dig om du får problem igen så kollar vi vad det kan bero på.
Filtrera på tid på dagen
Går inte att göra i dagsläget men ligger med som önskemål i framtida utveckling.
Träningsstatistik
Ett tips är att använda träningsappen Friskis Go för bättre statistik. Där kan du bland annat se genomförda pass på en anläggning/i gymmet, registrera annan träning och koppla ihop med statistik från andra träningsappar.
Önskemål
Tack för inspelen! Vi kommer löpande jobba med att förbättra funktioner och användarvänlighet i appen.
Jag är veckopendlare och är medlem i två föreningar, Stockholm och Örebro. Nu går också Örebro över till nya appen. Hur gör jag då? Går det att ha två separata appar i mobilen eller ska jag på något vis lägga in mina båda medlemskap och träningskort i en app?
Hjälp!!
osa
mvh
Janne S
Jag ser att mitt Örebromedlemskap nu finns i "Stockholmsappen". Men, hur gör jag för att boka pass i Örebro? Hur hittar jag de anläggningarna och deras passlistor? Nu ser jag bara Stockholm. När jag söker på Örebro i filtret händer inget.
osa
mvh
Janne S
Sedan är det en bugg som gör att du inte ser de tillagda anläggningarna första gången i filterresultatet utan du behöver först gå till pass (där syns de) - sen tillbaka till filtret och klicka på filtrera resultat.
...men, oj. Då får jag ju Örebro och Stockholm i en enda röra... Jisses!!!
Kan jag inte dela upp det på något sätt?
/Janne
Förslag för nya appen: 1) Siffran för antal bokade pass i röda ringen bör vara större. T ex av samma större storlek som antal filtreringar. 2) I datum ska det inte vara ett kommatecken mellan siffran och månaden. Ta bort denna felaktighet i hur datum skrivs.
@Tord tack för dina förslag. De ligger med på önskelistan till framtida utveckling, för tillfället är det andra buggar som har högre prio.
Men, då får jag väl göra om hela filtreringen????
Suck.
Det vore nog inte så besvärligt om man tog bort de där helt meningslösa genrebilderna så fler än två pass rymdes i "rutan". Nu får man ingen överblick alls.
Jag får ett hundratal pass att scrolla igenom. Känns som det är dags att börja använda datorn...
Suck suck
/Janne
Men, jag tränar på fyra anläggningar i Stockholm och fyra i Örebro. Många pass blir det....
/Janne
Konstigt att de som har gjort nya appen och nya webbsidan inte kan skriva datum på rätt sätt. Är det amerikanska programmerare? Hur kan annars datum för träningspass skrivas med datum efter månaden? T.ex. "onsdag februari 22". 1) Detta är inte enligt svensk standard. 2) Så har det aldrig tidigare varit på Friskis webbsida. 3) Så skrivs inte datum i appen.
Var vänlig och se till att datum skrivs rätt enligt svensk standard på webbsidan (flera ställen där denna typ av datum skrivs). Således med datumet före månaden och i detta exempel ska det stå: "onsdag 22 februari".
Det går varken att logga in i "Mitt Friskis"-appen eller i webbokningen nu på morgonen 28/2-2023.
Kommande förbättringar
Vi kommer löpande förbättra funktioner och användarvänlighet. Just nu jobbar vi bland annat med det här, finns i dagsläget inga specifika datum för när det släpps.
- Lösa bugg med könumret under Mina bokningar
- Kunna söka på ledare (gäller även webben)
- Endast kommande pass ska synas i passlistan
- Längd på pass ska synas direkt i passlistan
- Du stannar kvar på samma datum i passlistan när du klickat på ett pass och sedan backar tillbaka
- Förbättra filtreringen
@MagnusPass från kölistan till kalendern
Bokade platser via kölistan behöver läggas in manuellt i kalendern. Finns med som önskemål till framtida utveckling att förbättra.
@Klas
Problem med att logga in
Berodde på en tillfällig driftstörning i systemet den 28/2. Nu funkar det igen.
1. I appen står det under mina bokningar: "no 8 på väntelista". Men vad betyder "no" i svens text"? Menar ni Numero som förkortas No. (med punkt). Men, här ska det vara "nummer", som förkortas "nr" (utan punkt i och med att "r" står sist i ordet). Ändra till "nr" (utan punkt).
2. Gäller både appen och webbsidan. Vid bokningen stod det att jag hade köplats nr 8. Nu ett par dagar senare står det köplats 18. Men, sedan när man öppnar bokningen (passet) i appen så står det att det är plats 8 på väntelistan, vilket är rätt. Samma fel på webbsidan. Väldigt förvirrande. Detta måste ni åtgärda.
Vi är ett gäng användare som tycker att appen inte fungerar bra. Vi brukar alltid gå på pass hos våra favorit-tränare och filtrera i den förra appen på ledare så man kunde se vilka pass som fanns denna vecka på de olika anläggningarna eftersom vi går på olika anläggningar.
I den nya appen kan man inte använda den funktionen vilket blir att vi missar pass som vi annars skulle ha gått på. Jag har pratat med en ledare som säger att funktionen ska komma men den har inte gjort det ännu...Tycker appen är snyggare men funktionerna kan inte matcha den tidigare appen vilket gör att jag och mina vänner tränar mindre hos er för j att vi inte hittar passen vi vill gå på.
Mvh,
Desirée