Till senaste kommentaren

Nya bokningsappen och webbokningen

SENASTE NYTT

13 mars uppdaterades appen med att:
  • Endast kommande pass syns
  • Passlängden syns direkt i passlistan
  • Rätt könummer visas under Mina bokningar
  • Mobil inpassering flyttad till den röda bluetooth-ikonen under Utforska (funkar på bemannade öppettider)
  • PT-bokningen har uppdaterat filter och nu går det att se/boka PT-tider flera veckor framåt även i appen.
Vill du lägga till fler anläggningar i filtret?
För att valda anläggningar ska sparas i filtret (gäller ej första gången appen används) behöver du:
Gå till Profil - Kugghjulet uppe till höger - Mina anläggningar - leta upp/bocka i till önskade anläggningar - Spara
Vi jobbar på att åtgärda detta/förbättra filtret!

Kommande förbättringar
Vi kommer löpande förbättra funktioner och användarvänlighet. Just nu jobbar vi bland annat med det här i appen:
  • Förbättra filtreringen
    Sparas just nu endast om man inte klickar sig bort från resultatsidan. Dvs om man går till mina bokningar, pass etc så försvinner den och man behöver klicka på filtreringsikonen och klicka på filtrera resultat igen.
  • Kunna söka på ledare (gäller även webben)
  • Du stannar kvar på samma datum i passlistan när du klickat på ett pass och sedan backar tillbaka 

23 december uppdaterades appen och webbokningen med:
  • Fritextsök i filtreringen
  • Kunna filtrera på ett specifikt datum
  • Rätt datum visas efter nyår
  • Datum är låst i toppen/följer med i passlistan så att man enkelt ska kunna se vilken dag man är på. Ligger på önskelistan att den ska ta mindre plats.
  • I webbokningen ligger nu bara vald förenings pass och inte hela Friskis.
Camilla

Kommentarer

  • Jag kan inte boka pass eller ställa mig i kö. Jag får meddelandet ”Du saknar rättigheter för att boka”.
    Jag har iPhone med senaste iOS, mitt kort gäller ett halvår till, jag har inga missade bokningar och jag har startat om mobilen.
    Vad beror problemet på?
    Lillemor
  • Hej Lillemor!

    Var en bugg som ska vara löst nu så testa gärna igen!
    Camilla
  • Vilket företag har skapat funktionaliteten och användargränssnittet för nya appen?
    Mimi
  • Bara lite tips från en som också jobbat med webbutveckling och selfservice. Jag vill inte ladda ner en massa appar jämnt och ständigt så min feedback gäller bokningen på webben i browser från mobil. Det må vara att appen kanske är bättre gjord men ni jobbar väl med mobile first och bör därmed ha en mobilanpassad bra webb också.
    1) Det är ett himla scrollande i nya UXen. Se punkt 2 och 3
    2) Filtrering av anläggning - går inte att söka fram den man vill välja utan man måste scrolla ner. Och sen måste man scrolla hela vägen upp igen för att stänga filtreringen.
    2) det är alldeles för mycket luft mellan passen i listan vilket också gör att jag måste scrolla en massa. Gör det mer kompakt.
    3) visa antal platser, platser kvar och platser i kö redan på första vyn så jag slipper öppna upp passet för att se det. Likaså vilken ledare.
    4) menyn på bokningssidan funkar inte. Trycker jag på något så hamnar jag på samma sida oavsett menyval och bilderna på den sidan jag hamnar på har väldigt dålig upplösning. Menyn visar dessutom hela tiden att jag befinner mig på Hem.
    Lisa
  • Hej! Vilket anläggnings ID har Friskis Hornstull Sthlm?Ingegerd
    Ingegerd Hoffström
  • Jag brukar gå på pass på 3 av era anläggningar men kan bara se pass på en anläggning i taget verkar det som… stämmer det? Blir väldigt irriterande att behöva byta mellan anläggning för att kolla pass!
    Synd att ni behövde byta app, den tidigare var långt mer användarvänlig, överskådlig och enkel att navigera. Använd gärna den som förlaga till förbättringar av den nya!
    Emma
  • Jag kan inte boka via hemsidan friskissvettis.se på min dator.( Har inte plats för fler appar i telefonen ). Det blir bara tomt när jag trycker schema/boka???? Med vänlig hälsning, Lena-Maria
    L-M Gestrin
  • Veckoschema bör prioriteras högt; det är en stor försämring att inte kunna
    se/få upp det. Det tar tid att hitta scrolla fram och söka, stor irritationsfaktor.
    Anna
  • Hej,
    Jag försökte boka ett pass i appen men den var så uruselt dålig att jag gick till hemsidan istället. Helt förvånad blev jag då när den var nästan ännu sämre (i mobilversion). Avståndet som varje pass tar upp på skärmen är orimligt, avståndet mellan varje pass likaså. Men min fråga är; varför syns det inte vilken anläggning eller vilken instruktör som passet avser? Jag söker oftast på 6 olika anläggningar samtidigt och då är det ju väldigt bra att inte behöva klicka på varje pass för att se var det äger rum. Är det ett fel som kommer att åtgärdas omgående eller är det en design som kommer att behållas eller ta längre tid att åtgärda?
    CC
  • Hej,
    Har försökt installera Appen " Mitt Friskis med Touch ID i min iPhone
    men det går inte!

    Pirjo
  • Hej!
    Enligt info skall statistik på genomförda pass följa med till nya appen. När jag dubbelkollat så stämmer det inte, vad jag kan se verkar det som om inga UTEpass följt med till den nya statistiken.
    Susanne Pettersson
  • Hej,
    Försöker boka passet som jag gjorde idag fast om 7 dagar som jag har inlagt som filter, men får bara träff till söndag. Men om jag går in på pass och väljer dag så kan jag scrolla fram passet och boka det, men som sagt så borde det ligga under mitt filter.
    Mvh, Mange
    Magnus
  • Appen verkar vara trasig nu. Den går inte att komma åt, hänvisar till att jag inte har internetanslutning (vilket är uppenbart felaktigt). Ominstallation hjälpte inte.
    Birger
  • Hej! Jag kan inte köpa ett tvåföreningskort i appen? Endast för en förening eller hela landet?
    Katarina
  • När jag ska ladda ned appen står min urgamla mailadress som användarnamn. Till den kan jag alltså inte skicka nytt lösenord eftersom den inte används. Hur gör jag nu?

    Caroline Wegmann0
  • Hej,

    Förutom de förbättringsförslag som redan tagits upp saknar jag cirkeldiagrammet som tidiga visade antal och vilka pass man gått på. Nu syns bara antalet tillfällen man varit på, kommer statistiken förbättras framöver?

    /Monika
    Monika
  • I "Statistik" saknas typ av träning, bara antal visas.
    Lars Göran
  • Varför har ni frångått  den gamla statistiken som är betydligt bättre än den nya. Grafer är tydligare än staplar, lättare att jämföra mellan år, saknar  dessutom summa träningspass.
    Mvh
    Peter
    Peter
  • Ingår inte on-linepassen längre när man har träningskort? Ser ut som man måste  köpa till Friskis Go för 99kr/mån?

    Och varför är det så få pass på Friskis Go? Står ”kommer snart” på de flesta. Vill träna idag!
    Ia
  • Tack för era inspel! Här kommer svar/kommentarer:

    Webbokning i mobilen
    Förbättringar kommer så att mer info visas direkt. Tidsplan ej spikad än, använd gärna appen så länge.

    Veckoschema
    Ambitionen är att det ska komma på sikt.

    Filtrering
    Det går att filtrerar på flera/valfritt antal anläggningar i taget. Möjlighet att söka (och inte bara scrolla) kommer prel i slutet av jan-feb. Även möjlighet att söka på ledare kommer. Fler förbättringar kring funktionalitet och användarvänlighet sker löpande under nästa år.

    Statistik
    Tack för inspelen, vi tar med oss det. Ett tips är att använda träningsappen Friskis Go där det finns möjlighet till mer statistikfunktioner och även registrera träning utanför Friskis/synka med andra träningsappar.

    Friskis Go
    Ingår i alla träningskort. Dubbelkolla att du valt att du är medlem och tillhör F&S Stockholm och logga in med samma uppgifter som till bokningen. Har varit lite problem med rättigheter att logga in som nu är lösta så testa gärna igen.

    AnläggningsID
    För att logga in i appen behöver du inte ange något anläggningsID. Du loggar bara in med ditt vanliga login (e-post + lösenord, födelsenr ååmmdd om du inte bytt). Mitt Friskis laddas ner här på App Store och Google Play.

    Kan inte boka på min dator
    @ Lena-Maria testa gärna igen via den här länken. Hör av dig med vilken webbläsare du använder om problemet kvarstår.

    Appen verkar trasig
    Vi har bytt bokningsapp - läs mer om hur du kommer igång med den nya här https://www.friskissvettis.se/stockholm/nyheter/ny-bokningsapp

    Tvåföreningskort
    Köps numera på anläggning, välkommen in!
    Camilla
  • Möjliggör bokning av PT i nya appen
    Jag vill ange alla anläggningar som öht har pt, tider jag kan, namn på pt och
    sedan se datum närmaste månaden som är lediga hos respektive pt och dess anläggning.
    Mimi
  • Hjälp att boka pass
    Eftersom appen inte kommer att vara färdigutvecklad förrän framemot sommaren önskar jag hjälp att boka mina pass fram tills dess. Vart ska jag vända mig?
    Mimi
  • Den här appen (varför ens göra en app och inte bara en mobile-first webbsida) var verkligen inte redo att släppas ut till kunderna. Alldeles för många buggar. Ifrågasätter även hur ni/leverantören jobbat med Usability då ni skapat väldigt märkliga filtrerings-funktioner som är minst sagt omständliga att använda, även om buggarna rättas.

    Det borde väl ha varit lätt att åtminstone se till att ni inte tappar funktioner från den gamla appen när den nya designas.

    En rejäl ursäkt vore på sin plats!
    JW
  • Omständligare checka in för träning på en anläggning direkt i nya appen (utan att använda fysiska Friskiskortet)

    I gamla appen tog det 4 klick att checka in på en anläggning:
    1.Meny:2.Entrance:3.Checka in på gym:4.Checka in

    I nya appen tar det i ställen hela 5(!) klick att checka in på en anläggning:
    1.Profil:2.Settings:3.Entrance:4.Checka in på gym:5.Checka in

    Gör om, gör rätt så en istället kan välja att checka in direkt från ett val i huvudmenyn i nederkanten i nya appen, vilken ger endast 3 klick:
    1.Checka in:2.Checka in på gym:3.Checka in
    Dan
  • Den nya bokningsappen fungerar verkligen jättedåligt. Ni borde ha testat den mer mot användare innan ni lanserade den. Jag såg att någon ovan (Lisa) skrivit en del förbättringsförslag.
    Bilderna i appen tillför inget utan gör det bara längre att scrolla och stör överblicken.
    Helena
  • Hur testades den ”Nya Friskis appen” ?
    Verkar inte som ni testat och sett vad som inte fungerade som vi tidigare haft i den Gamla Friskis appen”!
    Sen skall allt i den Nya Friskis appen som inte finns eller fungerar som i den Gamla Fridkis appen komma ”preliminärt i slutet av jan-feb”.
    När är det i slutet av januari eller slutet av
    februari ?
    Det måste väl finnas datum redan nu när vissa buggar och fel skall vara åtgärdade ?
    Som motionär blir jag frustrerad över en så dålig app där det som borde finnas från början kommer sen eller nån annan gång
    ni måste ge bättre och tydligare besked!

    Gunlög
  • Önskemål/inspel kring appen
    Tack igen för era inspel! Löpande förbättringar kommer, både när det gäller funktioner och användarvänlighet. Det finns i dagsläget inga specifika datum, håll utkik i appen/efter mer information. Lanseringen hängde ihop med en stor uppdatering av hela vårt medlems/affärssystem där en uppdaterad app var en del och allt behövde bytas samtidigt. Tyvärr hann inte alla önskemål komma på plats innan dess. Appen är utvecklad av vår systemleverantör och används sedan tidigare av andra Friskisföreningar samt flera andra kunder.

    Bokning av PT
    Det går att boka PT (på City, Kungsholmen och Skanstull) i appen och på webben. Ett tips är att använda webben för att kunna se tider längre fram än de kommande två veckorna samt att kunna filtrera på namn. Förbättringar gällande filtrering m.m. ligger som önskemål till framtida vidareutveckling.

    Mobil inpassering
    Första gången man ska checka in till träningen med mobilen så är det en del klick. Efter det blir det några färre då man direkt når det via startsidan/utforska. Ligger som önskemål till framtida vidareutveckling att göra det ännu smidigare.
    Camilla
  • Håller med Lisa i allt, inte användarvänligt att man måste klicka på passet i webbvyn för att se ledare och plats, finns gott om utrymme (för mkt) att skriva ut den informationen direkt på "passrutan" i första vyn. Vill inte heller ladda ner en app för varenda liten grej jag ägnar mig åt.
    Mkt luft och lite information i gränssnittet.
    (Jobbar också med mjukvara...)
    Sofia
  • Så besviken på avsaknad av professionalism hos F&S som betalar en  leverantör att göra ett halvdant jobb.
    Jag kommer att avvakta köpa nytt medlemskap i föreningen under 2023 tills bokningsservicen fungerar på ett modernt sätt.
    Hans
  • Statistiken över antalet besök stämmer inte. Appen verkar tappa bort ett och annat besök. Ingen stor sak men har ni infogat funtionen ska den stämma!
    Anders
  • Hej! Hur synkar/prenumererar jag på kalendern i nya appen.
    Jenny
  • Här några synpunkter:
    1) Pass

    a) Filtreringen anger 3 filter men ändras till 10 sedan jag filtrerat och gått tillbaka
    b) Kalendern tar för stor plats i förhållande till hur den kan nyttjas. Antal veckor har kommenterats.
    c) Kalendern försvinner och kommer tillbaka när man skrollar upp och ner. Innehållet kring passen hoppar upp och ner. Tappar ögonfästet. Ni kommer nog på en lösning.
    d) Aktuellt datum för passen försvinner när man skrollar ner. I förra appen fastnade datumet högst upp. Man visste var man var. Nu får man skrolla upp för att kolla. Då inträffar c) ovan.
    e) Ta bort bilderna och gör texten större
    f) Välj väsentlig information så att varje pass tar färre rader, ger bättre överblick i ett fönster, därmed mindre skrollande
    - Så här står det nu:
    Multifys
    55 min 16 av 20 platser
    Cecil Wigren
    Stockholm-Sveavägen Sveavägen Stora Hallen
    Sveavägen Stora Hallen

    - Så här kan det se ut:
    Multifys
    55 min 16 av 20 platser Cecil Wigren
    Stockholm Sveavägen Stora Hallen

    - OBS: Inga symboler behövs på respektive rad.

    g) Ändra filtreringssymbolen så man vet när innehållet är filtrerat. Klicka på/av på filtreringssymbolen.
    h) Man behöver inte granska sina filterinställningar varje gång man vill filtrera. Den inställningen kan man ändra på annat sätt/ställe. Därmed behöver man inte hoppa från passidan till filtreringssidan.

    2) Menyn längst ner nyttjas "ojämnt" med otydliga rubriker

    a) Utforska - innehåller Köpa. Innehållet har samband med Profil. Se nedan
    b) Pass - den viktigaste fliken; nyttjas den för mycket? Delas upp?
    c) Mina bokningar - inte så många poster. Plats för annat innehåll? Filtreringsinställning?
    d) Information - ska finnas. Inte så ofta man behöver läsa. Förtjänar den en sådan central menyrubrik?
    e) Profil - ganska meningslös. Grafiken har många kommenterat. Är på något sätt kopplat till "Köp" (Mina abonnemang, Mina värdekort)
    Leif
  • Några förslag på förbättringar av nya appen. 1) Siffran för antal bokade pass o röda ringen bör vara större. T ex av samma storlek som antal filtrering. 2) I datum ska det inte vara ett kommatecken mellan siffran och månaden. Ta bort denna. 3) När man skrollar ner bland passen försvinner den aktuella dagen datum. Den bör ligga kvar överst tills man kommer in på nästa dag (som då man låser rader i Excel). Så var det i gamla appen. Mvh Tord Bergman, Frisis Sthlm

    Tord Bergman
  • Har några kommentarer till nya bokningsappen 😀
    1. Det går inte att filtrera på F&S Kungsholmen, misstänker att det beror på att namnet är felstavat i filtreringen (Kungskolmen). Gör det väldigt omständigt att hitta pass på Kungsholmen då man måste visa alla anläggningar för att hitta dem.
    2. Det är svårt att se på Pass-sidan vilken dag man tittar på. När man scrollat ner en bit så försvinner den informationen och eftesom dagarna ligger på varandra följande är det lätt att tappa bort sig.

    Ser fram emot uppdateringen i januari!
    Matilda
  • Webbokning i mobilen
    Förbättringar kommer så att mer info visas direkt utan att man behöver klicka på passet. Tidsplan ej spikad än. Så länge rekommenderas appen för bokning i mobilen.

    Kalendersynk
    Klicka på "lägg till i kalender" på sidan som kommer efter att du bokat för att få in passet i din kalender. Vi har med oss önskemålet om att kunna välja inställning för kalendersynk en gång istället för efter varje pass till framtida utveckling.

    Inspel kring passlista och filtrering
    Tack för era synpunkter och önskemål. Funktion och användarvänlighet för filtret kommer förbättras. Även vad/hur saker syns i passlistan kommer att ses över.

    @Matilda - det går att filtrera på F&S Kungsholmen. Problemet du beskriver beror på att du har en gammal version av appen/loggat in i den som gäst innan lanseringen i F&S Sthlm. Radera/installera appen på nytt så kommer det att funka.

    Camilla
  • Texten är för liten för många av oss 65+! Ta bort bilden på sidan om passet, den tillför inget gör bara bilden rörigare! Kanske kan texten då göras lite större!
    Måste vara någon yngre med bra syn som inte tänkt på textstorleken!
    Inger
  • Väldigt missnöjd med nya appen. Inte användarvänlig alls för oss i Stockholms förening. Fel prioriteringar i texten, grafiskt, sidan är svåröverblickbar. Önskar att ni gör tester med fokus på tillgänglighet, sådana testgrupper finns och är värda att lägga pengar på,  Håller med Leif som skrev 15/12 om allt!!!
    Anna
  • Hej!
    Filtreringen på pass verkar lista alla pass som finns i hela landet, det skulle vara bättre om den bara visade pass som finns på de anläggningar man valt. Tex finns det en massa väldigt lokala passtyper och sådant som Cirkelfys finns två identiska poster.

    Personligen tycker jag också det skulle vara bättre om man kunde ställa in en specifik organisation, tex i mitt fall Friskis Stockholm, så att både tillgängliga anläggningar, pass mm redan från början var avgränsade. Förstår vitsen att ha en lösning för hela landet, men gissar att de flesta bara rör sig lokalt ändå, så bättre sätt att avgränsa från början för att inte ha för mycket alternativ skulle vara bra (tex att man får välja ett län/kommun eller om man vill se hela landet i nån generell inställning)
    Björn
  • Jag har nu försökt bli kompis med det nya bokningssystemet ett tag. Jag kan inte påstå att jag lyckats. Jag kan tänka mig att den fungerar hyfsat bra på de ställen där det finns en enda Friskisanläggning men för Stockholm med sitt stora utbud är det väldigt irriterande att försöka hitta rätt. Om man vet precis var, vad och när så fungerar den bra att genomföra en bokning men i övrigt är den fruktansvärt användarovänlig. Terstades den överhuvudtaget i Stockholm innan lansering?
    Carina
  • Kalenderuppdatering av ett bokat pass fungerar inte!
    Har blivit ännu sämre! Har er Systemleverantör gjort en ”Fort och fel uppdatering” och inte testat resultatet innan det lagts ut ?
    I samband med övergången till den
    ”Nya Mitt Friskis appen” dubblerades alla gamla passbokningar i kalendern. Nu lägger Systemleverantören ut 3 (!!) bokningar i kalendern och på den som lagts till sist står bara ” JYMPA datum och tid”,
    man har ”tappat bort” vilken lokal jag bokat på!
    Varför ?
    Frågar igen, testar man inte ändringar innan de läggs ut ?




    Gunlög
  • Efter att er Systemleverantör gjort uppdateringar av att få bokat pass i kalendern är det inte bara att man nu lägger upp 3 kalenderbokningar på samma pass, datum och tid.
    Om man måste avboka detta pass tas bara 2 av de 3 kalenderbokningarna bort! Den sist tillagda ligger kvar i kalendern. Man har inte testat uppdateringen ordentligt!
    Trist att man lägger ut en uppdatering som inte är ordentligt testad!
    Gunlög
  • Hej! Här kommer kommentarer på de senaste inläggen:

    Användarvänlighet och tillgänglighet 
    Utformning, design och användarvänlighet i passlistan, filtret etc kommer löpande ses över och förbättras under nästa år.

    Filtrering av pass på webben
    Passlista utifrån vald förening istället för hela landet kommer preliminärt i slutet av jan-feb. Då kommer preliminärt även möjlighet att fritextsöka och inte bara scrolla. Även söka på ledare håller på att utvecklas. Fler förbättringar kring funktionalitet och användarvänlighet i filtret, både för webben och appen, sker löpande under nästa år.

    Har appen testats?
    Appen används sedan tidigare av flera Friskis-föreningar och andra kunder.
    Lanseringen hängde ihop med en stor uppdatering av hela vårt medlems/affärssystem där en uppdaterad app var en del och allt behövde bytas samtidigt. Tyvärr hann inte alla önskemål komma på plats innan dess. Förbättringar kommer löpande!

    Kalendersynk
    Den nya appen är inte utvecklad på samma sätt som den tidigare och raderar inte automatiskt avbokade pass i din kalender. Vi har med oss önskemålet till framtida utveckling att det borde funka automatiskt samt att förening och anläggning ska synas i kalenderbokningen.

    @Gunlög jag mejlar dig separat gällande dubbletter på bokade pass i kalendern, kan ev ha att göra med gamla kalenderprenumeration på "Activity calender".
    Camilla
  • Den införda bokningsappen i Androidversion ger intryck av att inte vara varken färdigutvecklad eller utprovad. Jag använder med fördel webversionen både i mobil och dator.

    Några kommentarer över appen julveckan 2022:
    - Är enerverande långsam
    - Ger sämre användarnytta än webversionen, både i mobil och dator.
    - Stora bilder för varje pass gör att få pass får plats på skärmen och därmed dålig översikt.
    - Skärmen blinkar till vid användarpanorering och bilden flyttas av appen vilket gör att gör att ögat tappar fokus
    - Vid panorering saknas rubrik för aktuell dag vilket gör att det inte framgår vilken dag som visas
    - Efter att ett pass är bokat återgås till veckans första dag istället för den redan valda dagen.
    - För bokade pass visas inte antal lediga platser eller antal på kö. (Man måste öppna varje pass för att få den informationen).
    - Efter bokat pass visats under "Mina bokningar" återgås till huvudmenyn istället för att ligga kvar i undermenyn "Mina bokningar".
    Ingemar
  • Mina tankar kring appen.

    Jag önskar som användare att en app ska vara enkel och logiskt att använda. Som den är nu är den lite ”svår”. Min funderingar är följande-

    Om man har appen så har man troligen kort redan eftersom det inte finns någon anledning att ha en Friskis app om man inte ska träna där. Då är det viktigaste för mig som en befintlig kund att lätt kunna boka pass och komma åt inpasseringen lätt. Som jag ser det vore det enklare att ha ”boka pass/ boka pt” som en knapp. Man skulle då kunna ha boka pt som ett val i det knappvalet.

    Inpasseringen är gömd och krånglig att hitta som det är i dag. Den skulle jag vilja hitta under förslagsvis ”mina bokningar”.

    Jag skulle också vilja ha ett till filtreringsfält där jag kan sålla bort pass de tider jag inte kan gå. T ex jag jobbar till 16:15 och vill därför inte se pass 6:45- 16.

    ”Köpa Kort/ klippkort/ medlemskap borde vara en samlad knapp. Oftast går kort och medlemskapet hand i hand och då är det smidigt att kunna fixa det samtidigt.




    Cissi
  • Hej! Enormt trög app med dålig funktionalitet, t ex vet man inte vilket datum man befinner sig på när man skrollar, filtrering funkar dåligt, när man skrollar tar det lång tid att få fram passen, det blir svart innan passen dyker upp efter en stund. Filtreringen man har gjort vill man gärna ska ligga kvar utan att behöva gå in och filtrera på nytt.
    Carina
  • Nu finns en uppdaterad version av appen och webbokningen med:
    • Fritextsök i filtreringen
    • Nu funkar det att filtrera på ett specifikt datum
    • Rätt datum visas efter nyår
    • Datum är låst i toppen/följer med i passlistan så att man enkelt ska kunna se vilken dag man är på. Ligger på önskelistan att den ska ta mindre plats.
    • I webbokningen ligger nu bara vald förenings pass och inte hela Friskis.
    Fler förbättringar kommer löpande under nästa år
    Prio just nu är att förbättra filtreringen och användarvänligheten, kunna söka på ledare och fixa så att endast kommande pass syns i bokningen.
    Camilla
  • Är verkligen besviken på den nya appen. Inte särskilt användarvänlig.
    Som dagmedlem vill jag inte få upp en massa pass som jag inte kan gå på utan saknat och saknar fortfarande en filtreringsfunktion där bara de pass jag kan boka ingår.
    Marianne Hiljding
  • Jag tycker det är krångligt att det i den nya appen inte syns vilken dag passet är i listan man scrollar i.
    Bara när det byta till en annan dag, då står det ju över, men eftersom det är många pass att scrolla förbi så är det lätt att bli osäker vilken dag man ligger på i listan. Måste då scrolla till början igen och se vilken dag. Går det att lägga in?

    Dessutom är det som att det ”blinkar till” med det gråa fältet längst upp med veckodagarna ibland. Jag tappar då bort mig eftersom jag har fokus på passen i listan och det känns som de ”hoppar till”.

    Jag råkar också ut för att jag råkar klicka in på pass, fast jag bara ville scrolla listan med pass. Men det kanske bara är jag som är dålig på detta. 😃
    Johanna
  • Vad tråkigt att bokningsappen är så dåligt.Är både arg och besviken på Friskis&Svettis. Har tappat tillit till föreningen som helhet.
    Peter
  • Hej. Nya appen är väl någon sorts rekord i haveri. Det som tidigare var enkelt och överskådligt har nu blivit rörigt och svårhanterligt.
    Hur får man bort alla dessa genrebilder som ligger i pass-listan? (Det bara skymmer sikten.)
    Hur gör man så att den filtrering man valt faktiskt är det som möter en när man startar appen? (Nu är det totallistan för Stockholm...Mammapower, Plaza soft mm är ju kanon, men, kanske inget för mig.)
    (Försökte också nå er i inloggat läge, omöjligt. Konstigt.)

    Suck!
    Årsskifte snart. Kanske dags att testa något nytt.

    Jan Spangberg
  • Filtreringsfunktion för dagkort
    Vi har med önskemålet om att kunna filtrera utifrån tidpunkt på dag till framtida utveckling. Tar även med inspelet om utifrån vad man kan boka för medlemmar med dagkort.

    Dag/datum i passlistan
    Numera ligger dag/datum fäst överst i passlistan. Gäller ej i filtreringsvyn, men den kommer att göras om/förbättras.

    Bilder i passlistan
    Det går inte att välja att bilderna ska döljas. Utformningen och användarvänligheten av passlistan kommer att ses över framöver.

    Spara filtrering
    Vald filtrering sparas om du inte klickar dig bort från resultatsidan. Om du går till mina bokningar, pass etc så försvinner den och du behöver klicka på filtreringsikonen och klicka på filtrera resultat igen. Detta/filtreringen kommer att förbättras.
    Camilla
  • Jag lyckas inte avboka pass på webben, det fungerar dock i appen. Är det jag som inte har hittat rätt eller är det en bugg?
    Sofia
  • Hej Sofia! För att avboka i webbokningen går du till Mina bokningar och klickar på se mer-länken vidd passet och där finns en avbokningslänk. Du kan även göra på samma sätt från passlistan.
    Camilla
  • Hej, Jag lämnade 16 december 3 st. förslag på förbättringar av den nya appen. Förslag 3 var om datumlisten (inte hela kalendern), som bör hänga med vid skrollningen. Den har många skrivit om och Friskis har kommenterat detta flera gånger. Men, mina två andra förslag har jag inte sett någon kommentar om (eller har jag missat detta?).

    Här är dessa förslag igen:
    1) Siffran för antal bokade pass i röda ringen bör vara större. T ex av samma storlek som antal filtreringar i röda ringen.
    2) I datum ska det inte vara ett kommatecken mellan siffran och månaden. Exempel: Det står "Ons. 04, januari". Ta bort detta kommatecken. Man skriver Ons. 04 januari eller egentligen Ons. 4 januari. Konstigt att programmen idag måste ha med en nolla, vilket inte var fallet för ett par år sedan.

    Tord Bergman
  • Hej Tord!

    Tack för dina inspel kring storlek på siffran och att ta bort kommatecken vid datum, vi tar med oss det.
    Camilla
  • Tyvärr har passet Dans Soft med Monica Grahn varannan lördag kl 10.30 på Sveavägen flyttats från Stora Hallen till Lilla Hallen. Jag skulle vilja veta varför? Att byta bort en bättre lokal mot en sämre förstår jag inte. Den mindre hallen är trång och dessutom ser man sämre. Jag har i många år med inlevelse och dansglädje deltagit i Monicas pass, men nu vet jag inte längre. I dessa virustider är det väl bättre att behålla en rymligare lokal som är mer anpassad för oss 70-plussare än att trängas ihop i en mindre. Jag hoppas att vi får tillbaka "vår" lokal, där vi med glädje dansat till Monicas koreografi i så många år.
    Britt-Marie Olsson
  • Hade två bokningar via webben, tog bort en, men nu är båda borta och passet jag tänkte gå på fullt, trist.
    Sofia
  • Hej, uppdatera gärna er info om vart man kan vända sig om man behöver teknisk support, länken funkar inte och valet Mer finns inte i appen. Jag har bifogat bild. För övrigt är appen fruktansvärt dåligt utvecklad och en erfaren utvecklare hade aldrig släppt detta skräp. Appen går heller inte att använda med Text till Tal funktioner vilket exkluderar medlemmar med synnedsättningar IT-chef

    Pilo
  • Med en 4,6 tum-skärm (Sony Xperia XZ1 Compact) kan man inte välja datum för filtrering i slutet av månaden eftersom Bekräfta-knappen är i vägen.


    Odd
  • Ett problem som uppstått för mig är att jag ställt mig i kö för ett pass och sedan ser att passet nu har lediga platser, men när jag då försöker boka en av dessa lediga platser får jag meddelandet att det inte går om jag inte avbokar min reservplats först. Hittar dock inte bokningen av reservplats någonstans, vilket gör att jag inte kan boka passet alls. Det kan vara att appen är rörig och att jag inte hittar rätt, och annars är det någon sorts bug.

    Mikael
  • Dans soft med Monica Grahn
    @Britt-Marie Olsson Att få ihop schemat och passen i hallarna är ett pusslande och vi försöker göra det så bra det går. Lämnar ditt inspel vidare till den som planerar för F&S Sveavägen.

    Bokning som försvunnit
    @Sofia vad trist att din bokning försvann utan att du avbokade den, så ska det såklart inte vara. Har inte hört om det problemet från fler. Hör gärna av dig igen med så mycket detaljer som möjligt om det skulle upostå igen så får vi kika vidare på det.

    Teknisk support
    @Pilo på din bild ser det ut som att du är i Friskis go, om det är bokningsappen du behöver hjälp med så går det fint att kontakta oss via det här forumet/mejla fragorsvar@sthlm.friskissvettis.se

    Tillgänglighet synnedsättning
    Att göra appen mer tillgänglighetsanpassad finns med som önskemål till framtida utveckling.

    Bekräfta-knapp i filtreringen
    @Odd tack för inspelet att man med en 4,6 tum-skärm (Sony Xperia XZ1 Compact) inte kan välja datum för filtrering i slutet av månaden eftersom Bekräfta-knappen är i vägen. Tar det vidare.

    Bokning lyckas inte pga reservplats
    @Mikael Har inte hört att fler haft problem med detta. Testa gärna igen och återkom med info om vilket pass och vilken tid du försöker boka så får vi kolla upp det om det fortfarande inte funkar.
    Camilla
  • Jag saknar den gamla träningsstatistik men enormt! Nu ser jag bara statisk från 2021 och framåt. Vill kunna se fördelning av pass och anläggning som tidigare. Behöver uppdaterad tillsammans med övrigt som beskrivits här ovan.
    Anna
  • Inställt pass ligger kvar som en bokning även efter att jag fått mail om att passet är inställt.  Det nya bokningssystemet är så dåligt så jag har gett upp försöken att boka pass. Ett evigt scrollande med massor av onödiga bilder och till slut vet man inte vilken dag och pass man bokat. Ett inställt pass går inte heller att få bort i min kalender. För att få bort det inställda passet måste jag sluta abonnera på kalendern, dvs som jag förstår er funktion för att lägga in bokade pass i min kalender.
    Marianne
  • Hej!

    Det vore fantastiskt om det gick att skapa och spara flera "filterprofiler" så att man kan söka ut specifika typer av pass utan att behöva gå in och ändra allt i sin sparade profil varje gång.

    Exempelvis:
    Jag har en generell sökning på alla pass och anläggningar jag brukar vara intresserad av. Men ibland är jag exempelvis sugen på att bara gå på ett visst sorts pass (typ yoga på Hornstull). Då tvingas jag gå in och avmarkera exakt allt för att kunna söka om det finns några såna pass alternativt plöja igenom rubbet.

    Hoppas ni kan fixa så att den här nya appen i alla fall blir likvärdig med den förra. Just nu har den bara blivit ett sänke (förutom utseendemässigt). Så synd!
    Sofia
  • Hur avföljer man den här tråden så att man inte får mejl om nya inlägg? Hittar inte det. Bara hur man följer...
    Ia
  • Träningsstatistik
    Ett tips är att använda träningsappen Friskis Go för bättre statistik. Där kan du bland annat se genomförda pass på en anläggning/i gymmet, registrera annan träning och koppla ihop med statistik från andra träningsappar.

    Synkning av inställt pass i kalendern
    Ibland kan det ta lite tid innan passets status uppdateras i schemat. Pass som du lagt till i kalendern försvinner inte automatiskt om du avbokar eller passet blir inställt, det ligger som ett önskemål till framtida utveckling, men du kan klicka på passet i kalendern och radera det manuellt.

    Spara flera olika filter
    Att kunna spara flera olika favoritfilter ligger med som ett önskemål till framtida utveckling. Prio i ett första steg under våren är att förbättra flödet/användarvänligheten för filtret generellt och att det sparas hela tiden.
    Camilla
  • Hej,
    Eftersom bokningsappen är så pass dålig försöker jag använda hemsidan istället. Där är träfflistan lite renare i sin layout (inte så mycket färger och bilder) men tyvärr framgår det inte vilken anläggning som avses när man går in via mobilen. Vanligtvis söker jag på träning på 4-6 anläggningar samtidigt och då är det väldigt stökigt att det i träfflistan kommer upp 4 pass vid samma tidpunkt aktuell dag men där platsen inte framgår (se bil för exempel).

    För att se VAR passet hålls (och med VEM) måsta man klicka sig in på respektive pass, vilket blir både krångligt och förvirrande. När kommer det att synas vilken anläggning som avses direkt i träfflistan på hemsidans mobilversion? (om utrymmet är problemet så kan man ju ta bort "Stockholm", det är ofta underförstått om det står tex "Lindhagen" som angiven plats)

    Cia
  • Hej!
    I listan över pågående förbättringsarbete med appen saknar jag hastigheten. Jag, och många med mig, att döma av omdömen här och i Appstore, upplever att appen är oerhört långsam och ickeresponsiv i mobil. Jag ser detta som en av de högst prioriterade åtgärderna för att öka användarvänligheten.
    Malin
  • Försöker boka upp lite pt-pass, men ser bara två veckor framåt i nya appen (tidigare har tidspannet varit betydligt längre). Är det på väg att åtgärdas?
    Daniel
  • Har lagt in ny e-postadress i appen men får nyhetsbrevet till den gamla.
    Anki
  • Hej Friskissvettis kundservice

    Det här gäller att jag har blivit blockad trots att ni lovat att ta bort två missade pass när de nya reglerna infördes.

    I nov-dec 2022 när bokningsappen var ny var jag i kontakt med er efter att jag hade avbokat två pass i god tid som jag trodde minst 60 minuter före. Det visade sig att ni ändrat till 90 minuter, vilket jag anser var otydligt aviserat. En sådan stor förändring borde dyka upp varje gång man bokar under en övergångstid.
    Någon hos er svarade mycket vänligt att det varit en del problem med nya appen och även med tydligheten i informationen. Jag fick ett tydligt svar att de två missade bokningarna skulle strykas. Tyvärr har jag inte svaret eller namnet kvar på kvinnan som svarade.

    Nu i början av januari bokade jag ett pass men missade att avboka i tid, glömde att det var 90 min före. Helt mitt fel.
    Det visar sig nu att jag blivit helt blockad med bot om 100 kr.

    De två passen i höstas som ni lovade stryka har uppenbarligen inte rättats och tagits bort.

    Tacksam för svar och rättelse.

    Vänligen Christina Roman



    Christina Roman
  • Passlistan i webbokningen
    Kommer förbättras framöver så att man direkt kan se anläggning och ledare direkt utan att behöva klicka på passet. Finns just nu inget datum för när men det finns med på listan till framtida utveckling.

    Öka användarvänligheten
    Vi kommer löpande jobba med att förbättra användarvänligheten så att det ska bli så enkelt och smidigt som möjligt och exempelvis förbättra filtreringen.

    Boka PT
    I dagsläget går det bara att se/boka PT 2 veckor framåt i appen. Finns med på önskelistan till framtida utveckling att justera det. Ett tips är att boka PT här på webben så länge, där kan du se/boka längre fram.

    Missade bokningar pga nya bokningsregler
    @Christina vi ser till att fixa det. Här finns mer info om de uppdaterade bokningsreglerna

    Camilla
  • Förutom att jag instämmer i kritiken av det nya bokningssystemet i de andra inläggen, undrar jag varför det händer titt som tätt att man kan se schemat bara ungefär en vecka framåt. I dag 27/1 kan jag bara se t.o.m. 5/2, dvs nio dagar. Efter det står det "Inga resultat hittades" eller så är det bara 1-3 pass totalt. Detta på fyra anläggningar.
    Detta har hänt flera gånger tidigare också.

    Appen är så dålig att jag slutade använda den efter några försök och nu bokar jag bara på dator via webbsidan, vilket medför att vissa populära pass hinner bli fulla innan jag kunnat boka.
    Med det gamla bokningssystemet kunde jag boka i mobilen via den mobilanpassade webbsidan och det fungerade perfekt. Jag har försökt boka via webbsidan med mobilen i det nya systemet men det går inte alls.
    Marie-Louise
  • Hej.

    I beskrivningen av nya appen som ni la ut när den lanserades stod det bland annat att det i nya appen skulle vara möjligt att "... filtrera på tidpunkt" så kan tex. kunde sortera enbart eftermiddagspass osv.

    Hittar inte den funktionen någonstans. Finns den nu eller kommer den funktionen senare?

    Sällar mig till alla de som önskat förbättringar i form av:
    * Ta bort bilderna på passen. De tillför ingenting och kan vara en anledning till varför det går så fruktansvärt långsamt att ladda när man byter dag. Min app snurrar många långa sekunder när jag byter datum eller växlar mellan att filtrera anläggning tillbaka till schemat. Frustrerande långsamt. 
    * Lägg till möjligheten till automatisk kalendersynk (prenumeration av kalender/bokningar i sin egen kalender). Krångligt nu att behöva komma ihåg att klicka på "Lägg till pass i kalendern" manuellt efter varje ny bokning och glömmer man göra det där och då måste man avboka passet och boka det igen för att få upp den knappen igen ("Lägg till i kalendern").
    * Statistiken: vore mycket mer givande om det gick att se vilka slags pass man gjort och när, inte bara statistik över antal besök under året/månaden/veckan.
    * Smidigare filtrering: Som någon annan här skrev förut så skulle det vara kul om man kunde filtrera snabbt på dagens eller veckans pass och anläggningar (som de skrev, om man tex. bara är sugen på Yoga i Hornstull just idag) utan att behöva bocka bort anläggningar och passen man bockat i redan i långa listan i filtreringen.
    Eller ännu hellre om det gick att fritextsöka på tex. "Yoga, Stockholm" och då få upp alla anläggningar i staden som har Yoga just den dagen.

    Hoppas fler förbättringar och uppdateringar är på gång snart. 😀
    Maria
  • Kan inte se schema framåt
    @Marie-Louise det var ett problem med synkningen till systemet där passen schemaläggs
    som gjorde att pass från 6 februari och framåt inte syntes ok i bokningen. Det är löst nu. Hör av dig om du får problem igen så kollar vi vad det kan bero på.

    Filtrera på tid på dagen
    Går inte att göra i dagsläget men ligger med som önskemål i framtida utveckling.

    Träningsstatistik
    Ett tips är att använda träningsappen Friskis Go för bättre statistik. Där kan du bland annat se genomförda pass på en anläggning/i gymmet, registrera annan träning och koppla ihop med statistik från andra träningsappar.

    Önskemål
    Tack för inspelen! Vi kommer löpande jobba med att förbättra funktioner och användarvänlighet i appen.
    Camilla
  • Hej!
    Jag är veckopendlare och är medlem i två föreningar, Stockholm och Örebro. Nu går också Örebro över till nya appen. Hur gör jag då? Går det att ha två separata appar i mobilen eller ska jag på något vis lägga in mina båda medlemskap och träningskort i en app?
    Hjälp!!
    osa
    mvh
    Janne S
    Jan Spangberg
  • Hej Jan! Nu är det en och samma app och inloggning som gäller. Ladda ner Mitt Friskis och logga in med dina vanliga inloggningsuppgifter. Sedan kan du filtrera och boka i båda föreningarna.
    Camilla
  • Tack för svar.

    Jag ser att mitt Örebromedlemskap nu finns i "Stockholmsappen". Men, hur gör jag för att boka pass i Örebro? Hur hittar jag de anläggningarna och deras passlistor? Nu ser jag bara Stockholm. När jag söker på Örebro i filtret händer inget.

    osa
    mvh
    Janne S
    Jan Spangberg
  • Hej Jan! För att lägga till fler anläggningar/föreningar går du till filtret och väljer ändra valda anläggningar - letar upp Örebro - bockar i anläggningarna du vill ha där - klickar på spara - bockar i Örebro i nästa vy som kommer upp - klickar på bekräfta.
    Sedan är det en bugg som gör att du inte ser de tillagda anläggningarna första gången i filterresultatet utan du behöver först gå till pass (där syns de) - sen tillbaka till filtret och klicka på filtrera resultat.


    Camilla
  • Tack!
    ...men, oj. Då får jag ju Örebro och Stockholm i en enda röra... Jisses!!!
    Kan jag inte dela upp det på något sätt?
    /Janne
    Jan Spangberg
  • 15 dec. skrev jag här 3 förslag på förbättringar av nya appen. Ett förslag genomfördes. Sedan skrev jag 4 jan. 2023 en påminnelse om de 2 kvarvarande förslagen och er Camilla svarade att detta ska föras vidare. Nu idag 9 feb. har inget hänt, så här kommer påminnelse nr 2.
    Förslag för nya appen: 1) Siffran för antal bokade pass i röda ringen bör vara större. T ex av samma större storlek som antal filtreringar. 2) I datum ska det inte vara ett kommatecken mellan siffran och månaden. Ta bort denna felaktighet i hur datum skrivs.
    Tord Bergman
  • @Jan du kan välja at bocka i en förening åt gången i filtret om du inte vill se dem samtidigt.

    @Tord tack för dina förslag. De ligger med på önskelistan till framtida utveckling, för tillfället är det andra buggar som har högre prio.
    Camilla
  • Ok.
    Men, då får jag väl göra om hela filtreringen????
    Suck.
    Det vore nog inte så besvärligt om man tog bort de där helt meningslösa genrebilderna så fler än två pass rymdes i "rutan". Nu får man ingen överblick alls.
    Jag får ett hundratal pass att scrolla igenom. Känns som det är dags att börja använda datorn...

    Suck suck
    /Janne
    Jan Spangberg
  • @Jan du behöver bara klicka på filterikonen och där bocka i vilken anläggning du vill se. Så är betydligt färre steg än första gången du lägger till fler anläggningar.
    Camilla
  • Okej!
    Men, jag tränar på fyra anläggningar i Stockholm och fyra i Örebro. Många pass blir det....
    /Janne
    Jan Spangberg
  • Hej igen.
    Konstigt att de som har gjort nya appen och nya webbsidan inte kan skriva datum på rätt sätt. Är det amerikanska programmerare? Hur kan annars datum för träningspass skrivas med datum efter månaden? T.ex. "onsdag februari 22". 1) Detta är inte enligt svensk standard. 2) Så har det aldrig tidigare varit på Friskis webbsida. 3) Så skrivs inte datum i appen.

    Var vänlig och se till att datum skrivs rätt enligt svensk standard på webbsidan (flera ställen där denna typ av datum skrivs). Således med datumet före månaden och i detta exempel ska det stå: "onsdag 22 februari".
    Tord Bergman
  • @Tord Tack för inspel om hur datum skrivs ut, det finns med som önskemål till framtida utveckling.
    Camilla
  • Kan ni beskriva i en lista vilka apputvecklingar som kommer att ske och när?
    Hans
  • Hur lägger jag till ett pass i min mobilkalender som jag har fått bokad plats på genom att först stått på kö ?
    Magnus Bringman
  • Hej,
    Det går varken att logga in i "Mitt Friskis"-appen eller i webbokningen nu på morgonen 28/2-2023.
    Klas Brink
  • @Hans
    Kommande förbättringar
    Vi kommer löpande förbättra funktioner och användarvänlighet. Just nu jobbar vi bland annat med det här, finns i dagsläget inga specifika datum för när det släpps. 
    • Lösa bugg med könumret under Mina bokningar 
    • Kunna söka på ledare (gäller även webben)
    • Endast kommande pass ska synas i passlistan 
    • Längd på pass ska synas direkt i passlistan
    • Du stannar kvar på samma datum i passlistan när du klickat på ett pass och sedan backar tillbaka 
    • Förbättra filtreringen
    @Magnus
    Pass från kölistan till kalendern
    Bokade platser via kölistan behöver läggas in manuellt i kalendern. Finns med som önskemål till framtida utveckling att förbättra.

    @Klas
    Problem med att logga in
    Berodde på en tillfällig driftstörning i systemet den 28/2. Nu funkar det igen.
    Camilla
  • Hej igen. Jag kom med på en väntelista för ett jympapass. Två fel som jag hittade om väntelistan.

    1. I appen står det under mina bokningar: "no 8 på väntelista". Men vad betyder "no" i svens text"? Menar ni Numero som förkortas No. (med punkt). Men, här ska det vara "nummer", som förkortas "nr" (utan punkt i och med att "r" står sist i ordet). Ändra till "nr" (utan punkt).

    2. Gäller både appen och webbsidan. Vid bokningen stod det att jag hade köplats nr 8. Nu ett par dagar senare står det köplats 18. Men, sedan när man öppnar bokningen (passet) i appen så står det att det är plats 8 på väntelistan, vilket är rätt. Samma fel på webbsidan. Väldigt förvirrande. Detta måste ni åtgärda.
    Tord Bergman
  • @Tord Könummer under Mina bokningar i appen stämmer inte alltid. Om du klickar på passet för mer info så står ditt rätta könummer där, samt i passlistan. Det påverkar inte köfunktionen men vi förstår att det är förvirrande. Buggen kommer vara löst inom kort, samma sak med att det kommer stå nr istället för no.
    Camilla
  • Hej,

    Vi är ett gäng användare som tycker att appen inte fungerar bra. Vi brukar alltid gå på pass hos våra favorit-tränare och filtrera i den förra appen på ledare så man kunde se vilka pass som fanns denna vecka på de olika anläggningarna eftersom vi går på olika anläggningar.

    I den nya appen kan man inte använda den funktionen vilket blir att vi missar pass som vi annars skulle ha gått på. Jag har pratat med en ledare som säger att funktionen ska komma men den har inte gjort det ännu...Tycker appen är snyggare men funktionerna kan inte matcha den tidigare appen vilket gör att jag och mina vänner tränar mindre hos er för j att vi inte hittar passen vi vill gå på.

    Mvh,
    Desirée
    Desiree
  • @Desiree Förstår att ni saknar möjligheten att kunna söka på ledare, vi jobbar på att få det på plats, preliminär lansering är i maj.
    Camilla

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.